doizece

Reguli

Introducere

Whist este un joc foarte popular. Cu totii l-am jucat probabil candva in liceu, in tabere, la mare. Nu stim unde isi are originile, nu stim cat de vechi este, dar nici nu conteaza. ;-)

Jucatorii

Se joaca in 3, 4, 5 sau 6 jucatori. Este un joc individual.

Cartile

Dintr-un pachet normal se extrag cate opt carti pentru fiecare jucator (24 pentru trei, 32 pentru patru, etc) incepand de la cele mai mari. Astfel, la trei jucatori cea mai mica carte din joc va fi 9. Pentru patru va fi 7, si asa mai departe. Ordinea cartilor este cea standard, A este cel mai mare, apoi K, Q, J, 10, 9...

Cum se dau cartile

Primul dealer este ales aleator. Apoi, pe rand, in sensul acelor de ceasornic fiecare jucator va fi dealer. Numarul de carti al fiecarui jucator variaza in timpul jocului. Pentru primele cateva jocuri fiecare jucator primeste o singura carte. Rundele de o singura carte sunt tot atatea cati jucatori sunt in joc (trei jucatori -> trei jocuri de o carte). Dupa jocurile cu o singura carte, numarul de carti date fiecarui jucator creste cu una, pana se ajunge sa se distribuie toate cartile (opt ptr fiecare). Se joaca tot atatea runde cu opt carti cati jucatori sunt la masa. Apoi numarul de carti incepe din nou sa scada, pana se ajunge la o carte. Din nou se joaca atatea maini cu o carte cati jucatori sunt prezenti la masa. Exemplu: Daca sunt patru jucatori la masa, in total vor fi 24 de runde de jucat, si numarul de carti al fiecarei runde va fi in felul urmator: 1, 1, 1, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 8, 8, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 1, 1, 1. Ca varianta, se poate incepe cu jocurile de opt, cobora pana la jocurile de 1, si apoi din nou cu opt. 8, 8, 8, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 1, 1, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 8, 8, 8. Dupa ce se distribuie cartile unei maini, se intoarce o carte. Aceasta este atu-ul. In jocurile cu opt carti nu exista atu.

Parierea

Fiecare jucator, in ordine, incepand cu dealerul, spune cate crede el ca face. Suma tuturor pariurilor trebuie sa fie diferita de numarul de carti al rundei (de aceea, uneori, ultimul care este de pariat se vede in imposibilitatea de a paria numarul dorit).

Jocul efectiv

Dealerul incepe runda, punand jos o carte. Apoi pe rand, in sensul acelor de ceasornic, fiecare jucator este obligat sa dea cate o carte. Daca este posibil, va da o carte din culoarea cu care a inceput dealerul. Daca nu, va da atu. Daca nu are nici culoarea dealerului, nici atu, este liber sa isi aleaga orice alta carte pe care sa o joace. Mana este castigata de cel cu cel mai mare atu, daca nu este nici o carte de atu data, atunci mana va fi castigata de cartea cea mai mare din culoarea cu care a inceput dealerul. Cel care castiga mana este cel care incepe mana urmatoare, daca mai sunt carti in joc. Scopul este sa castigi exact atatea maini cate ai pariat la inceput. Scorul O runda se termina cand s-au jucat toate cartile din mana.

  • Cei care au facut cate au zis ca fac primesc 5 puncte, plus numarul de maini luate (ai zis ca faci 2 maini si ai facut, castigi 7 puncte).
  • Daca nu ai facut cate ai zis, se scade cate un punct pentru fiecare mana luata in plus sau in minus (ai zis 4 si faci 1, ti se scad 3 puncte)
Daca un jucator reuseste sa parieze corect cinci jocuri consecutive (excluzand jocurile de 1), el este premiat cu 10 puncte. Daca un jucator pariaza gresit cinci jocuri consecutive (excluzand jocurile de 1), el este premiat negativ cu -10 puncte. Acest regulament este o adaptare dupa http://www.pagat.com/exact/romwhist.html.

Cum se calculeaza ratingurile

Considerand ca partida ajunge la sfarsit, se intampla urmatoarele:

  • cel mai bine clasat primeste 5 * nr_jucatori puncte rating.
  • cel mai slab clasat primeste -5 * nr_jucatori puncte rating.
  • cei care se situeaza intre primul si ultimul primesc intre -4 * nr_jucatori si 4 * nr_jucatori puncte, in functie de unde anume se situa scorul lor la partida respectiva.
Exemplu: un joc cu 4 oameni, care se termina cu scorurile: jeni(60), tantza(72), luca(90) si mistretul(112). jeni primeste -20, mistretul primeste 20. tantza primeste (4 * 4 * 2 * (72 - 112) / (112 - 60) + 4 * 4) = -11; P = (4 * nr_jucatori * 2 * (scor_jucator - scor_max) / (scor_max - scor_min) + 4 * nr_jucatori). Aceasta formula se obtine din graficul urmatoarei functii: [pic1]grafic.gif[/pic1] Daca unul dintre jucatori ajunge la zero, el primeste 5 * nr_jucatori pcte si toti ceilalti primesc -15 puncte. Daca partida nu s-a incheiat in totalitate, punctajele se calculeaza la fel, doar ca vor fi scalate la cat din partida s-a desfasurat (daca s-a ajuns la jumatate, punctajele vor fi jumatate din cat ar fi fost daca s-ar fi terminat complet). Jucatorilor deconectati, din ratingul obtinut in urma clasarii in partida, li se scade 5 * nr_jucatori puncte, scalat la cat anume din partida a fost desfasurat.